THE BEATLES: REVOLVER
(Artigo escrito no 2011 para o xornal online Certo, dentro da serie Música por dentro).
A
mediados dos anos sesenta unha onda de efervescencia creativa
inundaba os Estados Unidos e Inglaterra. Cada nova canción que
alcanzaba os postos máis altos das listas era unha sorpresa, polo
seu contido e polo seu son. Os creadores de primeira fila, dende a
música negra ó folk pasando polo rock, escoitábanse e influíanse
uns ós outros, e asumían o reto de ir máis alá que a marabilla
que acababan de escoitar. Tal foi o caso, por exemplo,de Brian
Wilson, xenio dos Beach Boys, cando o vinilo do Rubber
Soul dos Beatles
rematou de soar no seu tocadiscos: dixo para si que el tamén ía
facer todo un disco de grandes cancións, non só dun par de cancións
para estar nos 40 principais e despois recheo, non señor, un disco
como aquel dos Beatles que acababa de deixalo fóra de combate. E esa
foi a semente do incrible Pet
Sounds do grupo
californiano.
Se
ben a música popular xa se estaba a converter nun negocio
multimillonario- con todo o que iso supón- naqueles anos de 1965 e
1966 a liberdade creativa era a que mandaba. Que cancións tan
estrañas daquela como “Like a Rolling Stone”, ou cargadas de
contido social como “A Change Is Gonna Come”, de Sam Cooke,
tivesen unha aceptación masiva, di moito daqueles veráns convulsos
e famentos de novidades anteriores á explosión hippy. O que hoxe
damos por establecido no eido artístico – o rock and roll, a súa
actitude- nese momento era verdadeira rebeldía contra o establecido.
Como
ocorre sempre que xurde unha innovación artística, aparecen dúas
posturas ben diferenciadas: a de “isto abre novos camiños para a
arte” e a de “fóiseche a pelota”. Isto sucede incluso nas
conversas que o creador ten consigo mesmo. No caso da música dos
anos sesenta o compoñente xeracional- tanto os creadores desa música
como o seu público eran mozos naquel tempo frenético- axudaron á
aceptación destas innovacións mentres se estaban a fraguar.
Neste
contexto estimulante é no que xurde o
Revolver dos Beatles,
se ben o grupo de Liverpool era caso aparte. Todos coñecemos máis
ou menos a súa historia de triunfo mundial nos primeiros anos
sesenta, os do traxe e a gravata, das fans histéricas e das súas
primeiras cancións de melodías e harmonías perfectas. A
“Beatlemania” case acaba con eles, e polo ben da súa
creatividade- e porque as súas vendas millonarias causaban que os
señores que manexaban os seus negocios lles permitisen facer o que
querían- decidiron non volver tocar en directo. Querían crear
música, e nada máis, a música nova que se abría paso nas súas
mentes xeniais. Foi nese momento no que tanto John Lennon como Paul
McCartney- e tamén George Harrison- decidiron que as súas cancións
podían falar de algo máis que de amores adolescentes, porque eles,
que estaban no cumio, tamén escoitaban a música que se creaba ó
seu redor. Conta McCartney que un dos acicates para abordar un
proxecto tan ambicioso como foi o Sgt
Pepper's Lonely Hearts Club Band (o
disco posterior a Revolver)
era o de superar o Pet
Sounds dos Beach Boys.
Un claro caso de retroalimentación creativa.
Porque
agora o que importaba era o LP, como soubo Brian Wilson, un ciclo de
cancións que fosen froito dun mesmo impulso creativo e no que así
constase. Remataba o tempo dos compositores profesionais de nove a
cinco, escribindo temas de recheo para artistas que tocaban e
cantaban as cancións que lles mandaban; agora os artistas, e neste
aspecto os Beatles marcaron a senda para os grupos da época,
escribían e interpretaban as súas propias cancións. Ademais, no
caso destes catro mozos o estudio de gravación e todo o que contía
ou podía conter, e todo o tempo do mundo, estaban á súa completa
disposición, así como a arte, os coñecementos, a paciencia e, por
sorte, a empatía do seu produtor George Martin.
Revolver
é un disco absolutamente luminoso e iluminado. Non sei se é o
mellor disco dos Beatles, e coido que ninguén sabe tal cousa. De
Rubber Soul en diante
é imposible quedar con un que destaque sobre os demais. En centos de
conversas con tolos pola música coma min nunca damos chegado a un
acordo ó respecto. Si, vale, que todos os discos dos Beatles son
boísimos. No meu caso, o que pode que leve máis preto do corazón é
o chamado “Álbum Branco”...pero vou falar aquí de Revolver
porque creo que marca a liberación absoluta destes magníficos
músicos. Agora o seu único límite como creadores é o seu propio
talento. Si, son totalmente libres. A liberación non se dá só no
terreo das letras, senón tamén do son, algo que se daba timidamente
en Rubber Soul.
Naquel
Rubber Soul
escoitábase un sitar por primeira vez nun disco “pop”; no
referido á escrita, Lennon trataba de zafarse das letras de amor
planas con “Norwegian Wood” e con “In My Life”. E pouco máis
en canto a innovacións, aínda que xa se percibe unha actitude
diferente, unha especie de “frescura californiana”.
Tivo
que ser todo un impacto escoitar por primeira vez
Revolver o día que
saíu á venda, o 5 de agosto de 1966. O impacto do novo en toda a
súa plenitude. Algo que nós non podemos sentir coa mesma
intensidade dende o noso curruncho do tempo, xa que coñecemos todo o
que veu despois. Este disco ten 45 anos. 45 anos!
Hai
humor nas palabras e nos sons, unhas veces desatado, outras
retranqueiro. Exprésanse neste traballo non só descubrimentos
artísticos, senón tamén vitais. É unha das máis importantes loas
á mocidade que se teñan feito (non é unha loa explícita, por
suposto, pero podemos oíla), e unha aparentemente despreocupada
ollada á condición humana por parte duns mozos de vinte e poucos.
En
Revolver oímos medrar
a Harrison como compositor. Das 14 cancións do disco, 3 son del,
incluíndo a primeira, “Taxman” ( “Recadador”), froito da
rabia que lle daba a Harrison que grande parte do seu crecente
capital se fose en impostos (típico dos novos e non tan novos
ricos). O recadador leva todo por diante, tamén as moedas que se lle
poñen nos ollos ós mortos antes da última viaxe, algo plasmado en
versos memorables: “e agora un consello para os que morren:
declarade os peniques dos vosos ollos. Porque eu son o recadador...e
ti só traballas para min”. Quen se podía esperar unha canción
así, aínda máis, que comeza cunha conta de entrada e unha tose?
Quen podía esperar que un disco do grupo máis exitoso do mundo se
abrira cunha tose?
Outra
característica dos Beatles a partir deste álbum é que, agora que
son un grupo de estudio en exclusiva, Lennon, Harrison e McCartney
ampliarán o abano de instrumentos que tocan; por exemplo, o afiado
solo de guitarra de “Taxman” é de McCartney, quen “oficialmente”
era o baixista do grupo. En Revolver
debémoslle a Paul algunhas liñas de baixo fermosas e dinámicas,
xusto antes dun dos seus momentos máis memorables como baixista, o
Sgt. Pepper.
Expansión mental, artística e técnica (Xa dixen que agora os
Beatles son totalmente libres?).
Non
sei a vós, pero a min todas estas cancións, sendo tan distintas
unhas das outras, encáixanme á perfección. Ves todas as cores en
perfecta harmonía. Porque este disco tamén é un disco multicolor.
Tamén máis que co Rubber
Soul, vemos/escoitamos
a estes mozos, non só artisticamente, moi lonxe dos do traxe e a
gravata que cantaban “She Loves You”. Agora vemos o sol a través
dun prisma coloreando o mundo, cando antes só entraba por unha fenda
nalgún lugar da Inglaterra industrial.
E
iso aínda que a portada sexa en branco e negro, unha composición de
fotos e debuxos dos Beatles enredándose nos seus propios cabelos,
igual que se enredan en pensamentos e enchen as súas cabezas de cor
nas letras e nas músicas. Foi debuxada e deseñada (con axuda dos
propios Beatles) por Klaus Voorman, baixista ademais de artista
plástico, e amigo do grupo dende os tempos en que tocaban nos
garitos de Hamburgo. Esta presentación xa anunciaba a sorpresa que
nos esperaba dentro.
Algo
que me amola dos Beatles é o seu costume de comentar todos os
detalles da xénese e o proceso creativo das súas cancións, sobre
todo anos despois da separación do grupo; amólame porque lles
restan grandeza á súa arte. É como se dixeran “calquera pode
facelo” no seu afán de mostrarse como tipos normais, cando non o
eran. Por outra banda, quero sabelo todo, desentrañar o misterio
dunha das obras musicais máis fermosas do século XX. Os tres
compositores- Lennon, McCartney e Harrison- sempre estiveron
dispostos nas entrevistas a comentar cousas do tipo “ocorréuseme
por unha frase que lin nunha revista” ou “escribina a partir
dunha desas frases que solta Ringo”. Ás veces Lennon di “esta
canción é unha merda” referíndose a unha das súas composicións,
cando para min é unha marabilla. Case todas estas declaracións se
refiren ás letras das cancións nunha etapa en que se preocupaban
especialmente polas mesmas. Tamén comentan os descubrimentos
sonoros, cousa que me molesta menos.
“Eleanor
Rigby” é de McCartney. Aínda que estean acreditadas como
“Lennon-McCartney”, a maioría das cancións do dúo eran obra só
dun deles, cunha pequena colaboración do outro en moitos casos. Nas
entrevistas Lennon ten insistido en que gran parte da letra de
“Eleanor Rigby” é del, pero McCartney non o lembra así. O caso
é que McCartney escribiu moitas letras contándonos unha historia
(“elabora as tramas coma un novelista”, diría del Lennon); neste
caso tece escenas das vidas de Eleanor Rigby e o padre McKenzie, dúas
persoas solitarias tal como plasman estes versos cheos de lirismo:
“Eleanor Rigby recolle o arroz na igrexa onde se celebrou unha
voda. Vive nun soño”; “Espera na fiestra, vestindo a cara que
garda nunha xerra xunto á porta. Para quen é?”. Ó final, nun
xiro xenial, o padre McKenzie oficia o funeral de Eleanor Rigby, ó
que non acudiu ninguén. Lembro que sendo un cativo abraioume o
principio da canción, as voces daqueles rapaces: “Aaaaaaah, look
at all the lonely people”; e daquela eu non sabía inglés. Non me
cansa a beleza desta música. Podo estar meses, incluso anos, sen
escoitar as cancións dos Beatles porque as teño moi interiorizadas,
e un día volvo poñer unha peza coma esta e quedo abraiado como
aquel primeiro día.
Aquí
o narrador distánciase da soidade dos personaxes: sinte piedade por
eles, pero el non é vítima desa soidade. Aí están os versos
recorrentes: “Toda a xente solitaria, de onde ven? Toda a xente
solitaria, a onde pertence?” A canción non afonda nese sentimento,
no que supón acabar só. Semella que o narrador pasaba por alí,
observou esas escenas e descubriu un sentimento que el, na flor da
vida, non experimentara nunca. Sinte a piedade, pero segue o seu
camiño.
No
terreo da instrumentación, “Eleanor Rigby” soa como a flor que
naceu daquela semente que fora “Yesterday”. Agora oímos un
octeto de corda arranxado por George Martin baixo as indicacións de
McCartney. Nestes casos os Beatles, canle da inspiración, acudían a
Martin para que concretara as ideas no pentagrama, xa que ningún
deles aprendera solfexo. Imaxínome a McCartney, meticuloso, ou a
Lennon, máis disperso nas súas indicacións, cantaruxándolle a
melodía a Martin, e a aquel “señor maior” (daquela Martin tiña
40 anos) tomando nota e asentindo coa cabeza.
Nas
voces dos Beatles reside gran parte da súa maxia, do feitizo
inexplicable que emana a arte de primeira. Voces as de Lennon,
McCartney e Harrison unhas veces tan distintas, outra tan parecidas
entre si, e sempre deixándome a sensación de que a súa harmonía é
froito da natureza. Con eles o difícil sempre parece fácil,
natural. Sempre cantan para min, sen que importe quen sexa eu.
Lennon
tiña unha capacidade incrible para transmitir un sentimento coa súa
voz. Como xa teño dito nos casos doutros grandes, non necesitas
entender o idioma no que canta para entender o que está cantando.
Tal vez McCartney sexa o cantante máis dotado do grupo, pero a voz
de Lennon chégame máis fondo. Sarcasmo, vulnerabilidade, dúbida,
rabia, ledicia, todo aparece de inmediato cando el canta. En “I'm
Only Sleeping” (“ Só estou a durmir”) é unha somnolencia
resacosa, de alguén que espertou aínda un pouco colocado, que aínda
a leva viva, unha mente que vaga e que se expresa en versos e rimas
sinxelos. E apoiando á voz principal, dobrada en ocasións, as voces
de McCartney e Harrison, e entre as tres completando un tapiz onírico
flotante. Neste álbum destaca a segunda voz de McCartney en moitos
dos temas,e aquí escoitamos como sube ata o ceo no verso “keeping
an eye on the world going BY MY window”.
En
“I'm Only Sleeping” temos o primeiro exemplo dos novos achados
sonoros que os Beatles utilizarían acotío: un solo de guitarra
gravado ó revés, por Harrison. Reproduciuse a cinta de forma
invertida e velaí temos ese son de sono e de soño oriental e
melancólico que tamén remata a canción.
Cada
detalle era traballado ó milímetro. Por exemplo, Martin estivo seis
horas na cabina de produción para dar o solo invertido desta canción
por concluído, por publicable. Martin, home de formación clásica,
foi o primeiro daqueles “señores maiores” da discográfica EMI
en crer naqueles catro mozos. Como indiquei ó falar de “Eleanor
Rigby”, sen a súa axuda á hora de traer ó mundo real as ideas
dos Beatles talvez ese son incrible non chegase a soar nunca. Foi
unha gran sorte para calquera que lle guste a música que Martin
tivese os oídos e o corazón abertos.
Tralo
peche onírico e oriental de “I'm Only Sleeping”, seguimos a
sentir Oriente espertando en “Love You To”, de Harrison. O sitar
está a emerxer do soño e presentándosenos a través dunhas
primeiras notas, como un animal exótico que nos amosa as súas
cores, ata que lanza a frase musical que sostén toda a canción,
lánzase a voar coma un paxaro que nunca antes tiveramos visto.
Música hindú, nin máis nin menos; un tema “pop” lonxe dos
patróns musicais occidentais e interpretado por Harrison e por
músicos da India, dos cales só sabemos un nome, Anil Bhagwat,
encargado da “tabla”, un tipo de set de tambores. Os instrumentos
utilizados foron o sitar ( por Harrison e un músico hindú), a
“tamboura”, instrumento de corda de característico son continuo,
e a pandeireta a cargo de Ringo. Oímos tamén unha guitarra
eléctrica nas mans de Harrison respondendo ó retrouso cun acorde.
George
Harrison dicía que Revolver
era unha continuación de Rubber
Soul. Como veño
dicindo en todo este artigo, foi máis ben a ruptura total cos
límites, a fin das trabas de calquera tipo. Harrison pasou de facer
un solo cun sitar nun tema occidental (“Norwegian Wood”, de
Lennon) a facer un tema oriental. Na letra de “Love You To” volve
aparecer unha referencia ós mortos, como en “Taxman”: “Ámame
mentres poidas, antes de que sexa un vello morto.” A vida é breve,
así que “fai o amor todo o día, fai o amor cantando cancións.”
Hippismo puro e duro, e unha letra suave comparada cos sermóns que
escribiría George Harrison anos despois. Curiosamente, aínda que a
relixiosidade hindú foise facendo máis importante na súa vida e na
súa arte, non volveu gravar cancións con tanta presenza da
instrumentación e dos patróns musicais hindús (exceptuando a cara
B dun single cos Beatles, “The Inner Light”, en 1968) despois de
“Within You Without You” do Sgt.
Pepper's en 1967,
canción filla de “Love You To”, e neta daquel solo de sitar en
“Norwegian Wood” de só dous anos antes.
“I'm
Only Sleeping” e “Love You To” son as únicas cancións do
álbum que pasan dos tres minutos. É incrible que un tema co
desenvolvemento harmónico e o desprego de imaxinación musical en
xeral como os de “Here, There, and Everywhere” non chegue ós
dous minutos e medio. Soa coa calma do amor correspondido. Unha vez
máis aquí temos a Paul McCartney demostrando que é un dos músicos
máis imaxinativos do século XX e un dos mellores creadores de
cancións de amor, tanto cos Beatles como trala fin do grupo. Esta
canción é outro asalto no glorioso combate McCartney-Wilson por
escribir a mellor canción do mundo; tal como oímos, e como ten
comentado o seu autor, a fonte de inspiración para esta canción foi
a música dos Beach Boys.
Debemos
a McCartney outras tres cancións de amor en Revolver
(curiosamente, Lennon
non escribiu ningunha canción de amor para este disco, supoño que
preocupado por capturar sensacións novas nas letras): “For No
One”, “Good Day Sunshine” e “Got to Get You Into My Life”.
“For
No One” é unha canción sobre unha relación que esmorece e o seu
inminente final. O clavicordio e a trompa danlle un toque clásico e
melancólico: “Ti quedas na casa, ela sae, di que fai tempo coñeceu
a alguén, pero xa non está, non o necesita”.
“Good
Day Sunshine” non é exactamente unha canción de amor. Festexa un
día soleado, e o amor supón un incentivo para esa ledicia. A
verdade é que esta canción non me di gran cousa, aínda que me
gustan o son do piano, con solo de George Martin incluído, e as
harmonías vocais ó final da canción.
“Got
to Get You Into My Life” é unha canción moi superior. A
percusión e os metais fannos lembrar a música negra do selo Motown
(Diana Ross chegou a gravar unha versión deste tema). É vibrante,
pletórica, con esa inflexión das palabras nas estrofas, e coa
guitarra eléctrica cara o final mentres Paul demostra unha vez máis
o versátil que é a súa voz, cantando como un dos grandes da música
soul. Na canción anterior, “I Want to Tell You”, de Harrison, a
voz de McCartney alcanza un rexistro estratosférico (lembro que
intentei emulalo ós meus 16 anos, sen éxito). Esta canción tamén
está en débeda coa música negra que sempre fascinou e influíu ós
Beatles, sobre todo nos primeiros tempos. Un piano “insistente”
(dúas notas) interpretado por Paul apórtalle unha tensión moi
especial ó tema. A canción remata coas harmonías vocais dos tres
(Harrison, Lennon e McCartney) en plan hindú, a marca de “Casa
Harrison”. “Non me importa, podo esperar para sempre, teño
tempo”, cantan os Beatles fóra do tempo e do espazo.
Un
dos elementos impulsores desta explosión creativa dos Beatles foi o
consumo de drogas, concretamente de marihuana e LSD. As drogas non
escriben as cancións, como eles teñen dito, pero en Revolver
forman parte da temática dalgunhas delas. Como dixen, Revolver
glosa a marabilla de estar vivo e ser novo, a marabilla do
descubrimento, como o descubrimento do punto de vista diferente sobre
a realidade que aportan as drogas. O LSD foi a gran novidade para
estes mozos neste momento, sobre todo para Lennon e Harrison.
Efectivamente, Lennon non aporta cancións de amor -era unha droga
sobre a que xa tiña escrito bastante- así que fala sobre unha/ como
unha mente á deriva en “I'm Only Sleeping”, e transforma unha
anécdota dunha vez que tomou ácido no transcurso dunha festa nunha
canción sobre unha rapaza que solta incongruencias, polas que o
narrador mostra unha sorpresa cargada de poesía; refírome a “She
Said, She Said”: “Ela dixo “sei o que é estar morta, sei o que
é estar triste”, e faime sentir como se eu non tivera nacido
nunca”. Si, os Beatles ás veces pásanse explicando a orixe
“terreal” das súas letras, pero eran mestres en converter o máis
nimio detalle da vida cotiá nunha fermosa canción. Como esta, na
que destaca a guitarra solista de Harrison, respondendo a ese
contundente “fasme sentir coma se non tivera nacido nunca”.
Sobre
todo a partir deste LP buscáronse con lupa referencias ás drogas en
todas as letras dos Beatles, morbo incitado pola prensa e apoiado por
fans vítimas dun tipo de subversión que hoxe en día carece de
sentido. Aí está ese fito da música festiva que é “Yellow
Submarine”, unha canción infantil que McCartney escribiu para a
voz de Ringo, e que chegou a verse como unha referencia a un tipo de
pílulas, como se os Beatles non tiveran imaxinación para ir máis
aló de todo iso. Volvín escoitala fai pouco – é unha canción
que cremos tan superada, tan asimilada, que poucas veces nos paramos
nela- e encantoume, púxome de pé, como se fose unha sorpresa, a
eterna sorpresa que nos brindan estas cancións. É un momento de
ledicia culminante, con coros de amigos como Brian Jones (un dos
Rolling Stones), Marianne Faithfull, George Martin, os axudantes dos
Beatles Neil Aspinall e Mal Evans, o enxeñeiro de son Geoff Emerick
e a muller de George, Patti Harrison. Unha canción que contén a
sinxela e auténtica sabedoría da infancia e na que oímos
imaxinativos efectos, como auga remexida nun caldeiro para simular o
mar, burbullas feitas por Paul e John, o motor dunha sala de
máquinas, as comandas dos mariñeiros e os delirantes coros de
Lennon.
Outra
das cancións de Lennon é “And Your Bird Can Sing”, unha das
miñas favoritas do disco. Aí
están as guitarras solistas de McCartney e Harrison cabalgando
xuntas, coma poldros fuxidos dunha partitura de Bach, noutra incrible
mostra de técnica e de imaxinación musical. A letra non ten moito
sentido se a les sen escoitala, pero como dixen moitas veces, as
letras das grandes cancións sempre teñen sentido dentro da canción,
namentres a escoitas. Ó parecer Lennon escribiuna para meterse con
Mick Jagger, ou con Paul McCartney, pero non importa demasiado.
“Doctor
Robert” e “Tomorrow Never Knows”, tamén de Lennon, coido que
si son claramente cancións referidas ó LSD. En “Doctor Robert”
Lennon, con ironía na voz e nas verbas, fálanos dun doutor que ten
un remedio para os nosos males. É como un deses vendedores de
bálsamos do Vello Oeste a intentar sacarnos os cartos: “Es un home
novo e mellor, el axúdache a entender”. Está a falarnos dun
subministrador de pílulas licenciado en farmacia, ó parecer unha
persoa concreta que “poñía no ton” á comunidade artística de
Nova York, ou pode que do dentista que lles deu a probar ós Beatles
o LSD por primeira vez. A Lennon, en plan malicioso, encantáballe a
idea de que a xente fora cantar distraidamente esta canción e outras
sen saber realmente sobre que ou quen falaban.
“Tomorrow
Never Knows” segue a soar coma se fora ser gravada pasado mañá.
Escoita esa batería, e todos os experimentos sonoros que os Beatles
verteron aquí. Unha vez máis temos a presenza dos mortos, da morte
como transcendencia das ataduras físicas. A voz cantante, de Lennon,
tamén sabe o que é estar morto. Os métodos das filosofías
orientais para liberarse das cadeas do mundo material atopan un rival
ó alcance de calquera no LSD. Ó parecer Lennon lía o Libro
Tibetano dos Mortos mentres
estaba colocado de ácido. Está todo na linguaxe da canción: “Apaga
a túa mente, reláxate e flota corrente abaixo. Non é morrer, non é
morrer”; “Que o amor é todo e o amor é todos, é saber, é
saber”; “Pero escoita a cor dos teus soños. Non é marchar, non
é marchar.” O único acorde da canción é Do, dándolle unha
estrutura harmónica en débeda coa música hindú. A idea orixinal
de Lennon era que soara como “miles de monxes tibetanos cantando”,
e así llo dixo a Martin, que vía tal cousa inviable. Segundo
Lennon, falando do proceso de gravación das cancións dos Beatles
nesta época: “Cos temas de Paul todo tiña que estar organizado ó
milímetro, pero cos meus instaurábase en seguida un ambiente de
pasotismo e experimentación.”(Cito de memoria, pero estou seguro
de que falaba de “pasotismo” e “experimentación”). Así que
McCartney, que estivera escoitando a Stockhausen, trouxo da súa casa
bucles de cinta, que contiñan a súa propia risa (o que no resultado
final soa como un paxaro na canción), un acorde orquestral, o son
dun par de melotróns (un tipo de teclado eléctrico) e unha guitarra
gravada ó revés; tamén se incorporou o solo de “Taxman” tras
ser tratado de novo para adaptalo a estoutra canción, e Harrison
incluíu un sitar. Para quitarlle pedantería mesiánica ó asunto, o
título é unha frase que soltara Ringo nunha entrevista (algo como
“Mañá Deus dirá”). E aquí temos o cumio da liberdade que
representa Revolver,
a súa última canción, unha despedida que golpea incluso a alguén
que, por algunha estraña razón, non quedara felizmente
impresionado polo resto do álbum.
É
unha mágoa, pero tamén comprensible, que os Beatles renegaran das
actuacións en directo, queimados de seren levados de acá para aló
baixo ameazas e enormes presións, fartos de seren tratados como
animais de circo, sen que ninguén se parase a escoitar as cancións
no medio de toda aquela barafunda. Perdemos a posibilidade de
escoitar estas e as cancións de álbums posteriores en vivo, talvez
coa colaboración doutros músicos debido á súa complexidade. O
feito de encerrárense no estudio supuxo unha declaración artística
que primaba a perfección das cancións, de forma que non sería
necesario reinterpretalas. Quédame esa sensación de que ó non
volveren a tocalas tras ter sido gravadas (salvo as que rescatou
McCartney para os seus concertos moitos anos despois) hai algo que
botar en falta; a creatividade sempre crecente dos Beatles non foi
por ese camiño. Pero estas cancións, por causas que torpemente
intento explicar e por ese “algo” que ninguén coñece que hai na
música de primeira, flotan na eternidade.
Comentarios